keskiviikko 24. elokuuta 2016

Kesälomareissu 2016: Päivä 3

Herättyämme teltassa nukutun yön jälkeen päätimme, ettemme olleet saaneet vielä Finnmarkista tarpeeksi. Päätimme ajaa joko Lakselviin tai Russenesiin. Gamvik - Russenes väli oli hyvin kaunis, valaitakin näimme. Aamupalaa emme tehneet telttapaikalla, sillä olimme bonganneet edellisenä päivänä Gamvik - Mehamn välillä upean laavun, jonne halusimme mennä keittelemään aamupuuroa.
Pysähdyimme ensiksi Lakselvissa, sillä mietimme, josko olisimme jääneet jo sinne yöksi. Kävimme paikallisessa turisti-infossa, jossa yllätykseksemme tapasimme kveenin, joka osasi puhua Suomea, mutta kivalla Norjan aksentilla.  Kohtaaminen oli oikein mukava, ja jäi kyllä mieleen. Lakselvissa on kyllä ihan hirveän kaunista ja siellä riittää palveluita ja kauppoja, mutta päätimme kuitenkin vielä jatkaa pohjoiseen, sillä halusimme kovasti vielä nähdä Jäämerta. Jatkoimme siis Russenesiin.

Russenesissa meitä ilahdutti, kun erittäin kiireisellä Camping-alueella respassa meitä palveli suomalainen! Emme olleet varanneet majoitusta etukäteen, joten oli kiva, että sai kysellä hinnoista omalla kotikielellä vielä tarkemmin. Yö mökissä taisi kustantaa noin 50 euroa ja suihku toimi 10 kruunun kolikoilla (6 minuuttia). Niitä ei meillä ollut mukana, joten hän vain lisäsi mökin maksuun 20 kruunua ja saimme vastineeksi kolikot. Kun olimme saaneet majoittauduttua kiertelimme hetken matkamuistomyymälässä. Paikka oli ihan täynnä! Ja jälleen kuulimme todella monia eri kieliä. Täysiä busseja ajoi jatkuvasti alueen pihaan. Nordkapp pitää tämän paikan kyllä taatusti eloisana.
Iltalenkille lähdimme lähettyvillä sijaitsevalle Bringnes-tunturille. Reitti oli erittäin mukava ja huipulla teimme vielä iltapalaa trangialla. Ylöspäin mennessä vesi meinasi loppua meiltä kesken, mutta onneksi lähellä huippua oli kuin olikin pieni ja kirkas lampi, josta saimme täytettyä vesivarastot.
Kaiken kaikkiaan tämäkin matkapäivä oli aivan ihmeellinen ja illalla pohdimme, että kyllä tämä Finnmarkin alue on meidän lempi Norjaamme. Finnmark