tiistai 23. elokuuta 2016

Kesälomareissu 2016: Päivä 2

Aamulla lähdimme ajamaan Sevettijärveltä kohti rajan ylitystä Näätämössä. Tästä tarkoitus oli jatkaa lopulta Nordkynin niemimaan kärkeen katsomaan Slettnesin majakkaa ja yöpymään teltassa jossain Gamvikin - Mehamnin lähettyvillä. Ajomatka sujui hyvin. Tiet eivät olleet aivan yhtä hyviä, kun useimmiten muualla Norjassa, mutta ehdottomasti ajettavia. Pian Näätämön jälkeen Norjan puolella maisemat alkoivat muuttumaan merellisimmiksi.
Ajomatka sujui paremmin kuin hyvin, nimittäin maisemat vaihtelivat jatkuvasti. Toisena hetkenä ajoimme Taru sormusten herrasta maisemissa, sitten hämmästyttävän turkoosin meren äärellä ja yhtäkkiä oli kuin olisimme ajaneet kuussa! Tämä tie pätkä on ehdottomasti yksi kauneimpia, millä olen ajanut.
Lopulta olimme perillä Gamvikin kylässä (pysähdyimme pikaisesti myös Mehamnissa). Gamvikista oli vielä pienen pieni ajomatka Slettnesin majakalle. Lopulta Slettnesin majakka ja loputon jäämeri siinsivät edessäpäin. Itse menin tässä vaiheessa aivan sanattomaksi. En vain pystynyt puhumaan tai mitään, kun paikan kauneus ja maagisuus vain pysäytti. En voi edelleenkään kuvailla sitä, miten ison vaikutuksen paikka teki minuun. Mutta suosittelen kyllä kaikkia käymään täällä. Paikka on U-P-E-A. Tämä on myös mahtava kohde henkilöille, joita kiinnostaa Nordkappissa vierailu, mutta turistimassat eivät innosta. Slettnes on lähes yhtä pohjoisessa, ja täällä ihmisiä vain kourallinen. Ja itse asiassa, jos tarkkoja ollaan: Slettnes on Euroopan mantereen pohjoisin piste, johon autolla pääsee, sillä Nordkapp sijaitsee saarella.
Loputon syvän sininen jäämeri ja huikaisevan suuret aallokot... Kävimme paikalla toimivassa kahvilassa nauttimassa jälleen kerran maailman maistuvimmat norjalaiset vohvelit. Sen jälkeen lähdimme kiertämään alueella kiertävän kerrassaan mainion luontopolun. Luontopolulla oli opastauluja, ja nähtävyyksiä niin historiasta ja luonnosta. Joistain historiakohteista tuli ihan kylmiäväreitä, kuten poukamasta, johon on aikoinaan kulkeutunut paljon haaksirikkoutuneiden laivojen miehistön ruumiita.
Kun olimme kiertäneet luontopolun ja olimme ihan ihastuksesta hämmillämme, lähdimme takaisin päin etsimään telttapaikkaa. Telttapaikka valikoitui hyvin läheltä Gamvikia, Mapsista tsekkasimme paikan nimeksi Sandfjord. Telttapaikastamme oli mahtavat näköalat vuonolle ja vettä sai kätevästi vieressä virtaavasta purosta. Iltapalaa kapusimme kokkaamaan telttapaikan vieressä sijaitsevalle korkeammalle kohdalle. Ehdottomasti siistein iltapala ikinä. Telttayökin meni paremmin kuin koskaan. Ilma oli telttailuun aivan täydellinen, ja nukuin varmaan parhaat yöunet ikinä.