maanantai 22. elokuuta 2016

Kesälomareissu 2016: Päivä 1

Kesäloma oli tänä vuonna itselläni kuukauden mittainen, koko heinäkuu oli lomaa. Siinä ajassa ehdin niin viimeistellä opinnäytetyötäni, tehdä työharjoitteluun liittyviä koulutehtäviä, että hieman reissatakkin! Kesän kohteeksi olimme päättäneet jo kauan sitten, että Finnmarkiin on pakko päästä paremmin seikkailemaan. Otimme siis kohteeksi pohjoisimman Norjan. Mutta sielläkin on niin paljon erilaisia kohteita, ja oli kyllä suuria vaikeuksia valita, minne päin siellä lopulta menisimme. Lopulliset päätökset syntyivät oikeastaan vasta matkan aikana. Olihan kyseessä jälleen yksi näistä roadtripeistämme, jossa seuraavan päivän kohteen päätimme vasta edellisen päivän iltana. Lopulta matkareitiksemme muotoutui Sevettijärvi - Gamvik - Russenes - Alta.  Jaan tämän reissun postauksia hieman osiin, niin ei tule mitään megalomaanista postausta. Ensimmäisessä postauksessa voisin kertoa ensimmäisen päivän kuulumiset. Tehtiin tämä reissu siis heinäkuun viimeisellä viikolla.

Matka kohti pohjoista alkoi jälleen. Emme olleet vielä päättäneet, missä olemme yötä, vaan päätimme ajaa niin pitkälle pohjoiseen kuin jaksaisimme. Halusimme ajella jotain uutta tietä, joten lopulta ensimmäisen päivän päämääräksemme valikoitui Sevettijärvi. Sieltä löysimme myös kohtuuhintaisen mökin leirintäalueelta. Ilma oli helteinen koko automatkan ajan ja pysähtelimme tiuhaan, mm. Rovaniemellä ja Saariselällä pidimme pitemmät paussit.
Mökkinä meillä oli tosiaan tällainen kolmen hengen mökki Peuralammen Camping alueelta, joka toimi oikein mainiosti. Sevettijärvi oli jännä paikka olla yötä. Niin autiota, niiin hiljaista. Täällä oli vielä paljon pysähtyneempi tunnelma kuin vaikkapa Kilpisjärvellä tai Utsjoella. Sevettijärvi oli kaunis paikka. Siellä oli ihan mieletön hiekkaranta, kirkasvetinen järvi ja horisontissa siinsivät tunturit. Tänne jos jonnekin voin suositella rantalomailijoita tulemaan! Hiekkaranta oli upea!
Sevettijärvestä jäi jälkikäteen mieleen hirveän maaginen kuva. Se oli niin rauhan tyyssija, ja oli jotenkin absurdia kävellä tuolla aivan yksin täydellisessä hiljaisuudessa hiekkarantaa pitkin Suomen yhdessä syrjäisimmässä kolkassa. Eväitäkin söimme rannalla. Mansikkoja kermavaahdon kera sekä alkoholitonta Happy joeta. Jälleen kerran meinasin ruveta märisemään, kun tuo hetki vain oli niin täydellinen!
Illalla kävimme myös kävelemässä Kolttien perinnetalon pihapiirissä. Kuinka kaunista! Ja auringonlasku kruunasi kaiken. Tuolla vain kävellessäni en huomannut erään rakennuksen palkkia, johon kävelin sitten pää edellä. Olipa lähellä etten pyörtynyt! Kaaduin vain kameroineni maahan ja hetken ajan silmissä pyöri tähtiä. Onneksi ei pahemmin käynyt, ja kameratkin pysyivät ehjinä.
Sevettijärvellä oikein kiva maiseman piristys olivat nämä ympäri Suomea lähetetyt postikortit, joita Sevettijärvellä roikkui puissa siellä sun täällä. Vaikka posti on nyt lakkautettukin, ovat nämä kortit yhä todisteena ihmisten kiinnostuksesta ja myötätunnosta paikkaa kohtaan.

Mahtuipa Sevettijärveen kuitenkin epäonneakin. Leirintäalueelta poistuttaessa seuraavana päivänä onnistuimme peruuttamaan rakkaalla Peugeotillamme kannon päälle. Siihen se auto pysähtyi kuin seinään komean kolinan saattelemana. Koitimme sitten työntää autoa ja vaikka mitä, mutta auto ei liikahtanutkaan. Hetken jo luulimme, että tähänkö tämä meidän reissumme loppuikin. No, lopulta saimme auton työnnettyä liikkeelle. Maahan tippui iso läjä pohjasta irronneita osia, mutta ajattelimme, että kun täällä ollaan, niin tämähän ei meitä hidasta. Niinpä jatkoimme urheina matkaa Näätämöön ja siitä Norjaan.