keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Hemavan toukokuussa

Nyt olisi pienen postaussarjan vuoro, aiheena tekemämme reissu Ruotsissa ja Norjassa. Tämän sarjan postaukset löydät tunnisteen "toukokuinen roadtrip" alta.

Jokatapauksessa kyseessä oli siis spontaani kolmen yön roadtrip uusiin, meille tuntemattomiin maisemiin Ruotsissa ja Norjassa. Emme varanneet mitään majoituksia etukäteen, pakkasimme vain auton täyteen retkiruokaa ja trangian ja lähdimme matkaan täysin tietämättä reitistä tai kohteista. Ensimmäisenä päivänä päätimme Torniossa kahvilla ollessamme ottaa kohteeksi Ruotsin Hemavan-Tärnäbyyn. Ajoimme sinne Haaparannan kautta, eli ensin Haaparantaan ja siitä kurssi lähes suoraan kohti länttä. Tie Ruotsin läpi länteen ei ollut mikään maailman mielenkiintoisin tie. Mutta toisaalta, oli tämäkin tieosuus ihan mukavan vaihteleva ja maisemat muuttuvat aika äkkiä Suomen rajan jäädessä taakse kauniiksi ja kumpuileviksi.
Tie oli kaiken kaikkiaan ihan hyvässä kunnossa ja hyvä ajaa. Pysähdyimme Arvidsjaurissa kahville sekä tsekkaamaan paikallisen kirkon.

Ruotsin ja Norjan rajan lähestyessä alkoivat myös vuoret lupaavasti kohoamaan. Silmä lepäsi, kun huiput alkoivat pikkuhiljaa kirimään kohti taivasta. Olo oli kuin kotona taas. Tänä iltana emme kuitenkaan rajaa ylittäisi, vaan jäisimme Ruotsin puolelle, Hemavan - Tärnabyhyn.

Ajomatka oli ohi nopeammin kuin aavistammekaan ja suuntasimme Hemavaniin ensimmäiseen yöpymispaikkaamme, Fjällcenteriin. Respa olikin siltä päivältä suljettu, mutta avaimen kävimme hakemassa uimahallista ovessa olevan lapun ohjeistuksen mukaisesti. Fjällcenter oli oikein oiva paikka olla yötä. Yö taisi maksaa hieman päälle 50 euroa, ja voin sanoa, että erittäin makeat yöunet saimme, eli asiansa tämä hoiti paremmin kuin hyvin. Huoneessa oli kaksi kerrossänkyä sekä lavuaari. Yhteisissä uusituissa tiloissa oli tilava keittiö sekä oleskeluhuone. Pohdimme nukkumaan mennessä, miten luksusta voi kokea niin pienistäkin asioista. Sen ei tarvitse olla viiden tähden hotelli, että tuntee olevansa ylellisellä lomalla. Se voi olla pieni majatalo Ruotsissa, jossa kohtaa hauskoja ruotsalaisia matkailijoita, vapaasti käytettävissä oleva kahvinkeitin, lämmin yleinen suihku tai oma lavuaari huoneessa. Pienestäkin voi totta vieköön nauttia!
Iltalenkillä kävimme ensin Kungsledenin alkupätkällä ihailemassa maisemia ja kokkailemassa vähän ruokaa ulkoilmassa. Pakko kyllä myöntää, että Kungsledenillä kävely oli dream come true. Onhan se nyt legendaarinen reitti ja oli hieno käppäillä sillä. Kovin märkähän se oli, enkä suosittele kyllä Kungsledeniä varsinaisena kohteena toukokuussa. Mutta kumminkin, mä oon nyt kävelly Kungsledenillä! Saavutus jo itsessään, ainakin mulle.
Ennen nukkumaanmenoa kävimme vielä ihailemassa upeaa auringonlaskua. Kaiken kaikkiaan Hemavanista jäi todella positiivinen kuva. Ihana pieni laskettelukylä. Tavallaan tässä oli jotain samaa kuin Kilpisjärvessä. Paljon on retkeilyreittejä ja komeita tuntureita. Tämä Hemavan oli tosin hieman kansoitetumpi, mökkejä riitti ja palveluitakin oli hitusen enemmän, varmaan melkoine kuhina lasketelusesonkina. Nyt toukokuussa oli aika hiljaista. Ja sehän kelpasi meille. Olipa mahtava tunne käpertyä illalla Fjällcenterin sänkyyn nukkumaan ja miettimään, mihinköhän sitä seuraavana päivänä lähtisi.